Cast & Crew

HOKJE

  • Annet de Ruiter (NL)
  • Mimespeler HOKJE & BONJE
  • Academie voor theater en Dans (AHK), mime opleiding (NL) (2020)
  • Theaterwetenschap, UvA (2016)

Als mimespeler hou ik van alle vormen van beweging, maar circustheater doet dat toch wel op heel magische wijze. Ineens staan de acrobaten bovenop elkaar of vliegt er iemand door de lucht! Ze tillen elkaar en de voorstelling naar grotere hoogten en laten het publiek, jong én oud, vol verbazing achter. Het onmogelijke wordt mogelijk gemaakt en dat prikkelt alle zintuigen.

Spelen voor een jong publiek vind ik ontzettend leuk, de reacties die je krijgt tijdens het spelen zijn zo oprecht en in het moment. Dat is wat mij betreft de kracht van theater: dat je daadwerkelijk die wisselwerking met het publiek aan kan gaan. Kinderen snappen dat helemaal!

www.annetderuiter.nl

  • Christina Lancione (IT / USA)
  • Acrobaat HOKJE
  • FLIC Scuola di Circo, Torino (IT) (2020)

Voordat ik met circus begon, leefde ik een totaal andere levensstijl. Op een gegeven moment besloot ik mijn baan op te zeggen en echt te doen wat ik wilde met mijn leven. Ik stapte in een andere realiteit. In circus zijn er niet veel regels. Je kunt in principe doen wat je wilt, zolang je maar veilig bent. In vergelijking met mijn oude levensstijl heb ik elke dag het gevoel dat ik op vakantie ben.

Ik hou van optreden voor kinderen, want of je het nu leuk vindt of niet, zij zijn de meest eerlijke critici. Ze vertellen het zoals het is - zelfs midden in de show! Als ik tijdens een show een kinderstem hoor, kalmeert dat altijd mijn zenuwen. Het is een kleine herinnering dat het publiek ook gewoon mensen zijn :).

  • Gabriel Dias (BR/PT)
  • Acrobaat HOKJE
  • École Nationale des Arts du Cirque de Rosny-sous-Bois (ENACR) (FR) (2018/2019)

Dans, theater, techniek, lichamen, vriendschappen, fantasie, jeugd, geduld, vreugde, verdriet, adrenaline, verbeelding, reflectie, plezier, emotie, magie, kennis, kinderen, volwassenen en senioren, warmte, liefde, pijn. Het steelt een glimlach, veroorzaakt spanning en laat tranen vallen. Een complete en gratis kunst, waar ik een klein beetje van elke kunst in één kan vinden.

Vanuit een sociale school ontdekte ik hoe belangrijk het is om op te treden voor een kindpubliek. Voor hen heb ik het gevoel dat ik alles kan leren wat ik onderweg heb geleerd. En wat ze zeggen, is direct en eerlijk. Ze verbergen niets.


BONJE

  • Clémentine Fleury (FR)
  • Acrobaat BONJE festival & theater
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2019

Ik hou in circus altijd van de balans tussen de fysieke uitvoering en het artistieke universum. Je kunt met je eigen lichaam elk verhaal bedenken en erover praten. Ik vind het leuk om het publiek verschillende emoties te laten voelen en hen mee te leiden naar de wereld die jij voor hen creëert. Ik hou van de reactie van het jonge publiek. Als je voor een jong publiek optreedt, liegen de reacties niet. Als ze de show leuk vinden, zul je het zien en als het niets vinden, zie je dat ook. Ik hou ook van de manier waarop ze je diep kunnen volgen in de wereld die je hen laat zien. Het verhaal dat je aan het creëren bent, wordt deel van hun realiteit.

www.mercilarattrape.com

  • Pablo Courtès (FR)
  • Acrobaat BONJE festival & theater
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2019

Ik hou van circus omdat ik denk dat het een complete kunstvorm is. Er zit een sportief aspect in waarin ik mezelf kan overtreffen en verschillende bewegingen kan maken om mijn vaardigheden te verbeteren. Er zit ook een artistiek aspect in. Ik kan proberen het publiek emotie te laten ervaren. Het meest interessante is dat we miljoenen regels en concepten aan alle kanten kunnen doorkruisen om ons eigen nieuwe materiaal te ontdekken. Ik vind het leuk om voor jonge mensen op te treden, omdat kinderen onvoorspelbare en spontane reacties hebben. Net als in het echte leven zijn kinderen een goede weerspiegeling van wat we zijn.

www.mercilarattrape.com

  • Anastasiia Liubchenko (UA)
  • Mimespeler BONJE festival 2021
  • Theaterschool van Amsterdam (AHK), mime opleiding (NL) (2014)
  • Kyiv National I. K. Karpenko-Kary Theatre Cinema and Television University (UA) (2011)

Voor mij geeft optreden voor een jong publiek veel vrijheid als performer en artiest. Ik kan in mijn verbeelding duiken en samen met kinderen wordt het echt en magisch. Kinderen zijn heel open en ook heel eerlijk publiek. Ik vind het leuk om voor een jong publiek op te treden, omdat het niet alleen om hen gaat, maar ook om hun ouders. Ze worden weer kind terwijl ze samen met kinderen naar een voorstelling kijken. Deze transformatie is bijzonder, ik vind het belangrijk dat serieuze volwassenen het innerlijke kind van tijd tot tijd loslaten en kunst kan dit laten gebeuren.

Ik hou van circusatmosfeer; het brengt me terug naar mijn jeugd. Ik word geïnspireerd door het onmogelijke dat mogelijk wordt. Een circusartiest kan trucjes doen die meer worden dan alleen een beweging. Het geeft mij als publiek vrijheid en inspireert tot meer durf ook in het dagelijks leven.

www.mimewave.com


WIRWAR

  • Britt Timmermans (NL)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2019

Wat ik leuk vind aan circus is de vrijheid die er is om te creëren wat je wilt. Met deze vrijheid voel ik mij open om nieuwe vaardigheden te zoeken, en circus hierbij te gebruiken. Ik heb circus gedaan sinds dat ik jong was, en dit heeft mij veel vrijheid, avonturen en plezier gegeven. Door op te treden voor kinderen hoop ik dit door te geven, en ze de mooie en open wereld van het circus te laten ervaren. Kinderen hebben zo een grote fantasie en ik hoop met circus bij te dragen aan hun dromen en fantasieën.

www.knotonhands.com

  • Jorga Lok (NL)
  • Acrobaat LEF! & WIRWAR
  • School of Dance and Circus (DOCH), Stockholm (SE) 2010

Circustheater is mijn lievelingskunstvorm, omdat er zoveel verschillende disciplines gemixt worden. Ik denk dat theater de acrobatische trucs betekenis geeft en dat we met de acrobatische bewegingen nieuwe "woorden" creëren om het verhaal mee te vertellen. Spelen voor een jong publiek is heel bevrijdend. De kinderen reageren zo puur en ontwapenend op wat ze zien; van die eerlijkheid zouden wij veel kunnen leren! Ik voel me bevoorrecht om mijn passie met de kinderen te mogen delen en hen te laten zien wat er allemaal mogelijk is met je lichaam.

www.fabuloka.com

  • Mario Kunzi (DE)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2019

Met het hedendaagse circus vind ik het leuk dat ik mijzelf kan uitdrukken met mijn circus techniek. Nieuw materiaal creëren en onderzoeken waar ik van te voren totaal niet aan had gedacht, en dat gebruiken voor een specifiek doel. Tegelijkertijd blijf ik bij mijn discipline partner acrobatiek, daar geniet ik van.

Afkomstig uit het jeugdcircus CircArtive Pimparello in Duitsland, leerde ik kinderen wat ik heb geleerd vanaf het begin van mijn circuscarrière. De directe en eerlijke reactie van kinderen op wat er op het podium gebeurt zijn geweldig, het geeft mij direct een terugkoppeling van mijn werk.

www.knotonhands.com

  • Tijs Bastiaens (BE)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2019

Hedendaags circus kan veel zijn, het kan provoceren, bevragen, beïnvloeden, vermaken, ... alles wat de artiest wil en ik vind dat een mooi ding. Spelen voor een jong publiek is altijd een heel mooie ervaring. Kinderen zullen lachen als wij het grappig vinden en lachen als ze het leuk is. Hun emoties zijn echt wat ze voelen. En als ik ze enthousiast krijg zoals ik was op die leeftijd, kan ik misschien hun leven beïnvloeden om ook met circus te beginnen.

www.knotonhands.com

  • Tom Mörtl (DE)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Gaststudent ACAPA, Tilburg (NL) 2013

Het nieuwe circus geeft mij als artiest heel veel vrijheid om mijn eigen stijl te vinden. Je kunt allerlei andere kunstvormen gebruiken om iets unieks te creëren en het helemaal eigen te maken. Ik geloof dat het nieuwe circus is ontstaan vanuit een noodzaak. Zowel het publiek als de artiest houden van de combinatie van entertainment vanuit het klassieke circus en het het verhalen vertellen. Mensen houden van verhalen, het is de eerste vorm van educatie. Het nieuwe circus is mijn taal om verhalen te vertellen op het podium, die hopelijk invloed hebben op het publiek. Jong publiek zijn bijna als professionals, ze zijn niet onder de indruk van te veel trucjes. Ze weten dat je een acrobaat bent en willen zien wat je te vertellen hebt. Kinderen zijn een heel eerlijk publiek, ze reageren en interacteren veel meer met de artiesten dan volwassenen doen. Ik hoop dat ik via de voorstelling kinderen kan inspireren op hun eigen reis te gaan, net als de held uit WIRWAR.

www.tom-ayla.com


LEF!

  • David Aubé (FR)
  • Acrobaat LEF!
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2017

Circus is de plek waar ik vrijheid vind. Een plek waar ik mij thuis voel. Als ik bezig ben met acrobatiek voel ik mij 'alive'. Waarom? Omdat circus mijn fysieke en mentale grenzen op zoekt. Door het Nieuwe Circus heeft mij mijzelf leren kennen. Kinderen zijn het begin, ze zijn het nu en de toekomst, en ik hoop hen op een positieve manier te inspireren. Ik wil hen laten voelen dat het leven uniek is en dat je door actief te zijn in het leven, je gelukkiger bent. Jij bent de meester van je lot en jij kunt je lot bepalen.

www.collectifpourquoipas.com

  • Harm van der Laan (NL)
  • Acrobaat LEF!
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2012

Ik hou ervan verhalen te vertellen en ben ontzettend nieuwsgierig. Als circusartiest mag ik de hele tijd nieuwe dingen uitproberen om daarmee prachtige verhalen te maken voor allerlei verschillende soorten mensen. Circus is sowieso een feestje van diversiteit. Hoe meer je anders bent als circusartiest, hoe beter het is. Het toffe aan spelen voor kinderen vind ik hun open houding ten opzichte van wat ze zien; meestal zijn ze veel opener dan hun ouders!

www.talltales.com

  • Lisa Barrett (GB/CH)
  • Acrobaat LEF!
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2017

Wat ik zo leuk vind aan het nieuwe circus is de variëteit van dingen die je kunt doen. Je bent vrij om jezelf uit te drukken en een verhaal te vertellen. Door je technische skills te mixen met subtiele dingen als woorden, emoties en fysieke expressie kun je vertellen wat je belangrijk vindt. Optreden voor kinderen is altijd zeer vermakelijk en uitdagend tegelijk. Je krijgt de meest eerlijke reacties van de kinderen en dat motiveert mij juist. Voor sommige kinderen is dit misschien wel de eerste keer dat ze een circusvoorstelling zien of zelfs hun eerste voorstelling ooit; dan wil ik dat dit een hele mooie herinnering wordt.

www.collectifpourquoipas.com

  • Marco Gorges (DE)
  • Acrobaat LEF!
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2017

Het leukste van mijn baan is dat ik mijn passie en liefde voor circus kan delen. Vooral het jonge publiek reageert heel puur en eerlijk. Ik hoop dat de sfeer van de voorstelling hen een moment van vrijheid geeft, zodat ze hun gevoelens niet hoeven te onderdrukken om te passen in de maatschappij. En juist het moment dat ze hun emoties tonen, is wat ik zo waardeer. Misschien zien ze wel voor het eerst in hun leven circustheater, dan wens ik dat dit een hele mooie herinnering wordt, vol verrassingen, gelach en positieve voorbeelden. Als acrobaat werk je met je lijf, je hart en je hoofd, dat houdt mij gezond.

www.collectifpourquoipas.com


CREW

  • Elselien Leemhuis (NL)
  • PR/marketing

Het leuke aan het circusgenre vind ik dat er zoveel uitgedrukt kan worden, zonder dat er woorden aan te pas komen. Het publiek wordt echt op een andere manier aangesproken dan bij een reguliere theatervoorstelling en daarom is circustheater geschikt voor een hele brede doelgroep: (jonge) kinderen, volwassenen, Nederlands- en anderstaligen. De universele taal van circus en het feit dat er zoveel te zien en beleven is, maken het voor mij als marketeer heel erg leuk om de voorstellingen van Wirwar bij het publiek onder de aandacht te brengen.

www.elselienleemhuis.nl

  • Jolanda Lanslots (NL)
  • Senograaf
  • Set design, The Academy of Arts, Maastricht (NL) 1994

Het is fantastisch om te zien dat de acrobaten een compleet verhaal kunnen vertellen zonder woorden, puur met 100% controle over hun lichaam. Om vervolgens de verwondering van de kinderen te zien is geweldig. Omdat zij het gevaar van de acrobatiek niet direct herkennen, zoals volwassenen doen, staan zij open voor het hele verhaal. De onbevangenheid waarmee zij kijken en luisteren zou ik niet willen missen.

www.jolandalanslots.nl

  • Maarten Verheggen (NL)
  • Technicus

Wat ik het allermooist aan circus vind is dat ik mensen ermee kan raken. Het is prachtig om te zien dat circus zo sterk kan zijn dat het mensen oprecht kan ontroeren. Optreden voor kinderen is super leuk omdat hun reacties zo puur zijn; ze zijn het meest eerlijke publiek dat een circusartiest zich maar kan wensen.

  • Martine van Dithuyzen (FR)
  • Dramaturg
  • Master Theaterwetenschap, Universiteit Utrecht (NL) 2014
  • Theatermaker, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (NL) 1994

In het werk van acrobaten zie ik de wij-samenleving weerspiegeld. Ik geloof dat we daar naar toe moeten: van een ik-samenleving naar een wij-samenleving. Zij moeten enorm samenwerken en zich ten dienste stellen van hun taak en van hun collega’s, anders gebeuren ongelukken. Tegelijkertijd moeten zij heel goed fysiek voelen waar zij zelf staan. Het is een virtuoze balans tussen wat de ander nodig heeft en wat zij nodig hebben. Kinderen houden zich met de zelfde dingen bezig als volwassenen: vriendschap, ergens bij horen, onzekerheid, angst om te falen en ja, ook de dood. Als theatermaker vertaal je die onderwerpen naar hun belevingswereld. Dat is een grote uitdaging. Daarvoor moet je het kind in jezelf wakker houden. Je nieuwsgierigheid, je onbevangenheid, je observatievermogen, je energie. Dat zijn ook de kwaliteiten die bij een wij-samenleving nodig zijn. Daarom vind ik theater maken met acrobaten en voor kinderen zo belangrijk.

  • Nikki Kracht (NL)
  • Productieleider
  • Kunst&Economie, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Theatermanagement (2016)

Het leuke aan circustheater vind ik dat er verschillende disciplines bij elkaar komen. De afwisseling tussen een zacht verhaal uitbeelden met het lichaam en daarnaast de kracht en energie tijdens de acrobatische toeren vind ik prachtig. Wat ik ook mooi vind is dat er zonder woorden toch een heel verhaal verteld kan worden. Door het weglaten van tekst kan het publiek onbevangener kijken naar een voorstelling en kan iedereen zijn eigen invulling eraan geven. Spelen voor een jong publiek is heel fijn, omdat ze voor alles open staan en geen schaamte voelen om hun emoties te uiten. Achteraf horen wat een kind gezien heeft in de voorstelling kan heel verhelderend zijn. Ook denk ik dat het voor een kind leuk en goed is om in aanraking te komen met verschillende kunstvormen en zich hierdoor te laten inspireren.

  • Nineyards Audio | Joeri de Graaf (NL)
  • Componist
  • Master compositie, Hogeschool van de Kunsten Utrecht (NL) 2012
  • Bachelor gitaar, Conservatorium InHolland (NL) 2003

Kinderen reageren altijd zeer direct en eerlijk. Het is altijd een groot plezier voor mij om try-outs met publiek bij te wonen en voor de eerste keer te ervaren hoe mijn muziek aankomt. Bij volwassenen moet je nog wel eens raden of bepaalde dingen aankomen of overkomen zoals je ze bedoeld had, of dat iets nagenoeg ongemerkt passeert. Bij kinderen is dat doorgaans geen enkel probleem. Dit is één van de aspecten die het schrijven van muziek voor jeugdproducties zo leuk maakt. Een ander is het grote scala aan stijlen en genres dat je kan aanboren, waarbinnen je kan experimenteren en uitwisselen. Door de alomtegenwoordige streaming platforms is er een enorm aanbod en diversiteit aan muziek die eenvoudig en op een laagdrempelige manier toegankelijk is voor het jonge publiek. De generatie luisteraars die momenteel opgroeit is gewend aan een grote mate van afwisseling en kruisbestuiving in de muziek die zij beluistert. De scheidingswanden tussen muziekgenres zijn meer en meer aan het afbrokkelen. Door me bewust te zijn van het grote(re) referentiekader van het publiek durf ik meer risico's te nemen in mijn compositie en productiemethoden.

www.nineyardsaudio.com

  • Nineyards Audio | Rex Adriaansz (NL)
  • Componist
  • Master in Music Composition & Production, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, 2012

Tijdens het werken aan muziek voor een acrobatische voorstelling is het voor mij inspirerend om te merken welke invloed het heeft op mijn werkproces. In tegenstelling tot de stille studio-omgeving waarin ik componeer vindt het eindresultaat plaats in een zeer dynamische en energieke situatie en dit moet uiteindelijk optimaal samenkomen. Een van de dingen waar ik het meest van geniet bij het werken aan voorstellingen voor jong publiek is het opmerken van en inspelen op de reacties. Kinderen zijn een doelgroep die 100% eerlijk zijn en instinctief ervaren.

www.nineyardsaudio.com

  • René Nekkers (NL)
  • Zakelijke leiding
  • MBA (Master of Business Administration)
  • Academie voor Cultuurmanagement

Waar je ook vandaan komt en wie je ook bent; circus is echt universele magie! Het is waar ‘the magic happens’. Vrolijk of droevig, soms topsport en spannend, altijd zonder woorden en soms met een boodschap: circus verwondert altijd. Met welk gemoed je ook naar een voorstelling gaat, je komt er altijd beter uit! Het jonge publiek waarvoor we maken is heerlijk onbevangen. Ze gaan volledig op in het spel op de vloer en de verwondering straalt van hun gezichten. Het is voor hen sowieso optimale ontspanning en wellicht nemen ze er nog iets van mee.

  • Rosa Schogt (NL)
  • Educatie
  • Actrice, Theaterschool De Trap, Amsterdam 2007
  • Theaterwetenschapper richting educatie, UvA, Amsterdam 2003

Rosa is dol op de onbevangen eerlijkheid van kinderen die naar het theater komen. Met haar lesbrieven helpt ze kinderen te ontdekken waarom theater zo fantastisch is, en vergroot ze hun nieuwsgierigheid en zelfdenkzaamheid. Bij Laura van Hal / WIRWAR Producties maakte Rosa kennis met circus voor kinderen. Ze werd tijdens de voorstellingen zelf weer even een kind dat ademloos en met open mond naar al die acrobatische toeren keek. Dat je ook zonder woorden prachtige verhalen kan vertellen, is een van de magische dingen van WIRWAR!