Cast & Crew

  • Britt Timmermans (NL)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2019

Wat ik leuk vind aan circus is de vrijheid die er is om te creëren wat je wilt. Met deze vrijheid voel ik mij open om nieuwe vaardigheden te zoeken, en circus hierbij te gebruiken. Ik heb circus gedaan sinds dat ik jong was, en dit heeft mij veel vrijheid, avonturen en plezier gegeven. Door op te treden voor kinderen hoop ik dit door te geven, en ze de mooie en open wereld van het circus te laten ervaren. Kinderen hebben zo een grote fantasie en ik hoop met circus bij te dragen aan hun dromen en fantasieën.

www.knotonhands.com

  • David Aubé (FR)
  • Acrobaat LEF!
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2017

Circus is de plek waar ik vrijheid vind. Een plek waar ik mij thuis voel. Als ik bezig ben met acrobatiek voel ik mij 'alive'. Waarom? Omdat circus mijn fysieke en mentale grenzen op zoekt. Door het Nieuwe Circus heeft mij mijzelf leren kennen. Kinderen zijn het begin, ze zijn het nu en de toekomst, en ik hoop hen op een positieve manier te inspireren. Ik wil hen laten voelen dat het leven uniek is en dat je door actief te zijn in het leven, je gelukkiger bent. Jij bent de meester van je lot en jij kunt je lot bepalen.

www.collectifpourquoipas.com

  • Denise Schellinger (NL)
  • Productie Leiding WIRWAR

Vanaf kinds af aan ben ik al gepassioneerd door theater, dans en circus en nu als moeder probeer ik me nog meer in te leven in de emotiewereld van kinderen en stiekem dan ook zelf terug te gaan naar mijn kindertijd! Mijn ruime opgedane werkervaring in de evenementen branche probeer ik nu in te zetten als productieleider voor de voorstelling WIRWAR. Leuk om nieuwe mensen, termen en werelden te ontdekken. Ik ben reuze benieuwd hoe de kinderen gaan reageren op de voorstelling WIRWAR!

  • Harm van der Laan (NL)
  • Acrobaat LEF!
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2012

Ik hou ervan verhalen te vertellen en ben ontzettend nieuwsgierig. Als circusartiest mag ik de hele tijd nieuwe dingen uitproberen om daarmee prachtige verhalen te maken voor allerlei verschillende soorten mensen. Circus is sowieso een feestje van diversiteit. Hoe meer je anders bent als circusartiest, hoe beter het is. Het toffe aan spelen voor kinderen vind ik hun open houding ten opzichte van wat ze zien; meestal zijn ze veel opener dan hun ouders!

www.talltalesacrobatics.com

  • Jolanda Lanslots (NL)
  • Senograaf
  • Set design, The Academy of Arts, Maastricht (NL) 1994

Het is fantastisch om te zien dat de acrobaten een compleet verhaal kunnen vertellen zonder woorden, puur met 100% controle over hun lichaam. Om vervolgens de verwondering van de kinderen te zien is geweldig. Omdat zij het gevaar van de acrobatiek niet direct herkennen, zoals volwassenen doen, staan zij open voor het hele verhaal. De onbevangenheid waarmee zij kijken en luisteren zou ik niet willen missen.

www.jolandalanslots.nl

  • Jorga Lok (NL)
  • Acrobaat LEF! & WIRWAR
  • School of Dance and Circus (DOCH), Stockholm (SE) 2010

Circustheater is mijn lievelingskunstvorm, omdat er zoveel verschillende disciplines gemixt worden. Ik denk dat theater de acrobatische trucs betekenis geeft en dat we met de acrobatische bewegingen nieuwe "woorden" creëren om het verhaal mee te vertellen. Spelen voor een jong publiek is heel bevrijdend. De kinderen reageren zo puur en ontwapenend op wat ze zien; van die eerlijkheid zouden wij veel kunnen leren! Ik voel me bevoorrecht om mijn passie met de kinderen te mogen delen en hen te laten zien wat er allemaal mogelijk is met je lichaam.

www.fabuloka.com

  • Lisa Barrett (GB/CH)
  • Acrobaat LEF!
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2017

Wat ik zo leuk vind aan het nieuwe circus is de variëteit van dingen die je kunt doen. Je bent vrij om jezelf uit te drukken en een verhaal te vertellen. Door je technische skills te mixen met subtiele dingen als woorden, emoties en fysieke expressie kun je vertellen wat je belangrijk vindt. Optreden voor kinderen is altijd zeer vermakelijk en uitdagend tegelijk. Je krijgt de meest eerlijke reacties van de kinderen en dat motiveert mij juist. Voor sommige kinderen is dit misschien wel de eerste keer dat ze een circusvoorstelling zien of zelfs hun eerste voorstelling ooit; dan wil ik dat dit een hele mooie herinnering wordt.

www.collectifpourquoipas.com

  • Maarten Verheggen (NL)
  • Technicus

Wat ik het allermooist aan circus vind is dat ik mensen ermee kan raken. Het is prachtig om te zien dat circus zo sterk kan zijn dat het mensen oprecht kan ontroeren. Optreden voor kinderen is super leuk omdat hun reacties zo puur zijn; ze zijn het meest eerlijke publiek dat een circusartiest zich maar kan wensen.

  • Marco Gorges (DE)
  • Acrobaat LEF!
  • Centre Régional des Arts du Cirque, Lomme/Lille (FR) 2017

Het leukste van mijn baan is dat ik mijn passie en liefde voor circus kan delen. Vooral het jonge publiek reageert heel puur en eerlijk. Ik hoop dat de sfeer van de voorstelling hen een moment van vrijheid geeft, zodat ze hun gevoelens niet hoeven te onderdrukken om te passen in de maatschappij. En juist het moment dat ze hun emoties tonen, is wat ik zo waardeer. Misschien zien ze wel voor het eerst in hun leven circustheater, dan wens ik dat dit een hele mooie herinnering wordt, vol verrassingen, gelach en positieve voorbeelden. Als acrobaat werk je met je lijf, je hart en je hoofd, dat houdt mij gezond.

www.collectifpourquoipas.com

  • Mario Kunzi (DE)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2019

Met het hedendaagse circus vind ik het leuk dat ik mijzelf kan uitdrukken met mijn circus techniek. Nieuw materiaal creëren en onderzoeken waar ik van te voren totaal niet aan had gedacht, en dat gebruiken voor een specifiek doel. Tegelijkertijd blijf ik bij mijn discipline partner acrobatiek, daar geniet ik van.

Afkomstig uit het jeugdcircus CircArtive Pimparello in Duitsland, leerde ik kinderen wat ik heb geleerd vanaf het begin van mijn circuscarrière. De directe en eerlijke reactie van kinderen op wat er op het podium gebeurt zijn geweldig, het geeft mij direct een terugkoppeling van mijn werk.

www.knotonhands.com

  • Martine van Dithuyzen (FR)
  • Dramaturg
  • Master Theaterwetenschap, Universiteit Utrecht (NL) 2014
  • Theatermaker, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (NL) 1994

In het werk van acrobaten zie ik de wij-samenleving weerspiegeld. Ik geloof dat we daar naar toe moeten: van een ik-samenleving naar een wij-samenleving. Zij moeten enorm samenwerken en zich ten dienste stellen van hun taak en van hun collega’s, anders gebeuren ongelukken. Tegelijkertijd moeten zij heel goed fysiek voelen waar zij zelf staan. Het is een virtuoze balans tussen wat de ander nodig heeft en wat zij nodig hebben. Kinderen houden zich met de zelfde dingen bezig als volwassenen: vriendschap, ergens bij horen, onzekerheid, angst om te falen en ja, ook de dood. Als theatermaker vertaal je die onderwerpen naar hun belevingswereld. Dat is een grote uitdaging. Daarvoor moet je het kind in jezelf wakker houden. Je nieuwsgierigheid, je onbevangenheid, je observatievermogen, je energie. Dat zijn ook de kwaliteiten die bij een wij-samenleving nodig zijn. Daarom vind ik theater maken met acrobaten en voor kinderen zo belangrijk.

  • Nineyards Audio | Joeri de Graaf (NL)
  • Componist
  • Master compositie, Hogeschool van de Kunsten Utrecht (NL) 2012
  • Bachelor gitaar, Conservatorium InHolland (NL) 2003

Kinderen reageren altijd zeer direct en eerlijk. Het is altijd een groot plezier voor mij om try-outs met publiek bij te wonen en voor de eerste keer te ervaren hoe mijn muziek aankomt. Bij volwassenen moet je nog wel eens raden of bepaalde dingen aankomen of overkomen zoals je ze bedoeld had, of dat iets nagenoeg ongemerkt passeert. Bij kinderen is dat doorgaans geen enkel probleem. Dit is één van de aspecten die het schrijven van muziek voor jeugdproducties zo leuk maakt. Een ander is het grote scala aan stijlen en genres dat je kan aanboren, waarbinnen je kan experimenteren en uitwisselen. Door de alomtegenwoordige streaming platforms is er een enorm aanbod en diversiteit aan muziek die eenvoudig en op een laagdrempelige manier toegankelijk is voor het jonge publiek. De generatie luisteraars die momenteel opgroeit is gewend aan een grote mate van afwisseling en kruisbestuiving in de muziek die zij beluistert. De scheidingswanden tussen muziekgenres zijn meer en meer aan het afbrokkelen. Door me bewust te zijn van het grote(re) referentiekader van het publiek durf ik meer risico's te nemen in mijn compositie en productiemethoden.

www.nineyardsaudio.com

  • Nineyards Audio | Rex Adriaansz (NL)
  • Componist
  • Master in Music Composition & Production, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, 2012

Tijdens het werken aan muziek voor een acrobatische voorstelling is het voor mij inspirerend om te merken welke invloed het heeft op mijn werkproces. In tegenstelling tot de stille studio-omgeving waarin ik componeer vindt het eindresultaat plaats in een zeer dynamische en energieke situatie en dit moet uiteindelijk optimaal samenkomen. Een van de dingen waar ik het meest van geniet bij het werken aan voorstellingen voor jong publiek is het opmerken van en inspelen op de reacties. Kinderen zijn een doelgroep die 100% eerlijk zijn en instinctief ervaren.

www.nineyardsaudio.com

  • Rosa Schogt (NL)
  • Educatie
  • Actrice, Theaterschool De Trap, Amsterdam 2007
  • Theaterwetenschapper richting educatie, UvA, Amsterdam 2003

Rosa is dol op de onbevangen eerlijkheid van kinderen die naar het theater komen. Met haar lesbrieven helpt ze kinderen te ontdekken waarom theater zo fantastisch is, en vergroot ze hun nieuwsgierigheid en zelfdenkzaamheid. Bij Laura van Hal / WIRWAR Producties maakte Rosa kennis met circus voor kinderen. Ze werd tijdens de voorstellingen zelf weer even een kind dat ademloos en met open mond naar al die acrobatische toeren keek. Dat je ook zonder woorden prachtige verhalen kan vertellen, is een van de magische dingen van WIRWAR!

  • Tijs Bastiaens (BE)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Codarts Circus Arts, Rotterdam (NL) 2019

Hedendaags circus kan veel zijn, het kan provoceren, bevragen, beïnvloeden, vermaken, ... alles wat de artiest wil en ik vind dat een mooi ding. Spelen voor een jong publiek is altijd een heel mooie ervaring. Kinderen zullen lachen als wij het grappig vinden en lachen als ze het leuk is. Hun emoties zijn echt wat ze voelen. En als ik ze enthousiast krijg zoals ik was op die leeftijd, kan ik misschien hun leven beïnvloeden om ook met circus te beginnen.

www.knotonhands.com

  • Tom Mörtl (DE)
  • Acrobaat WIRWAR
  • Gaststudent ACAPA, Tilburg (NL) 2013

Het nieuwe circus geeft mij als artiest heel veel vrijheid om mijn eigen stijl te vinden. Je kunt allerlei andere kunstvormen gebruiken om iets unieks te creëren en het helemaal eigen te maken. Ik geloof dat het nieuwe circus is ontstaan vanuit een noodzaak. Zowel het publiek als de artiest houden van de combinatie van entertainment vanuit het klassieke circus en het het verhalen vertellen. Mensen houden van verhalen, het is de eerste vorm van educatie. Het nieuwe circus is mijn taal om verhalen te vertellen op het podium, die hopelijk invloed hebben op het publiek. Jong publiek zijn bijna als professionals, ze zijn niet onder de indruk van te veel trucjes. Ze weten dat je een acrobaat bent en willen zien wat je te vertellen hebt. Kinderen zijn een heel eerlijk publiek, ze reageren en interacteren veel meer met de artiesten dan volwassenen doen. Ik hoop dat ik via de voorstelling kinderen kan inspireren op hun eigen reis te gaan, net als de held uit WIRWAR.

www.tom-ayla.com